Wie is de historische Boeddha?

De historische Boeddha Sakyamuni werd rond het jaar 560 v.o.j. geboren in een koninklijke familie, waar hij werd omringd door rijkdom en schoonheid. Hij had de beste voorwaarden voor een geestelijke ontwikkeling. De teksten beschrijven hem als groot, sterk en met blauwe ogen.

Jarenlang hield men al het storende ver uit de buurt van de jonge prins Siddharta Gautama, tot hij op zijn 29e voor het eerst het paleis verliet. Hij ontmoette op drie opeenvolgende dagen eerst een door pijn gekwelde, lijdende zieke, toen een volkomen gebrekkige bejaarde en ten slotte een dode. Dat waren dingen die hij nooit eerder had meegemaakt. Hij realiseerde zich op dat moment dat niets blijvend was, en zulke vormen van leed bij het leven van de wezens horen. Na een ontmoeting met een man die in een toestand van verdieping zat, wist hij plotseling dat hij datgene op het spoor was waar hij naar zocht. Daarop verliet hij zijn paleis om te mediteren in de wouden en bergen van Noord-India. Na een zesjarige zoektocht naar de onvoorwaardelijke waarheid herkende hij, terwijl hij in diepe meditatie verbleef, de natuur van zijn geest en bereikte hij verlichting op de plek die tegenwoordig Bodh Gaya heet in Noord-India.

De lessen van Boeddha maken wezens vreugdevol, vriendelijk en angstloos. Het wordt in diverse Oost-Aziatische landen beschouwd als de belangrijkste levensbeschouwing. Sinds het begin van de jaren '70 heeft in het Westen deze diepzinnige boeddhistische visie met zijn omvangrijke en diverse methoden zeer veel mensen geïnspireerd.

Boeddha geeft les op een manier die het direct toepasbaar maakt in ons dagelijks leven. Het maakt een ervaring van blijvend geluk mogelijk. Het boeddhisme kent geen dogma’s maar moedigt juist aan tot het stellen van kritische vragen. Door het gebruik van de juiste meditaties wordt het intellectuele begrip van het onderricht tot persoonlijke ervaring gemaakt. Aanvullende methoden verstevigen daarnaast het bereikte niveau van meditatie. Het doel van Boeddha’s onderricht is de volledige ontwikkeling van het inherente potentieel van zowel lichaam, spraak en geest. Door zijn onderricht wordt de Boeddha gezien als een tijdloze spiegel van de inherente kwaliteiten van de eigen geest.

Bevrijding en verlichting

Gedurende het proces van bevrijding merk je allereerst dat lichaam, gedachten en gevoelens voortdurend aan verandering onderhevig zijn. Daardoor is er geen werkelijke basis voor een ego of ‘zelf’. Door dit te realiseren, voel je je niet langer als het doelwit en neem je leed niet langer persoonlijk. Verlichting is de tweede en ultieme stap. Hier straalt het heldere licht van de geest door elke ervaring heen. Op elk moment geniet de geest van zijn zelfontstane mogelijkheden en wordt alles spontaan en moeiteloos.

Oorzaak en gevolg – karma

Karma betekent oorzaak en gevolg. Het betekent niet lot of voorbestemming. Het inzicht dat ieder van ons verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen leven maakt het mogelijk om bewust positieve indrukken te genereren. Dat levert vreugde en vooruitgang op en helpt ons om de oorzaken voor toekomstig leed te vermijden. Positieve geestestoestanden kunnen doeltreffend versterkt worden met de methoden van de Diamantweg, terwijl negatieve indrukken die nog wachten om tot rijping te komen, omgevormd kunnen worden tot wijsheid.

Lama Ole Nydahl: The Source Of Happiness