Mediteren kun je leren

In het boeddhisme betekent meditatie 'moeiteloos verblijven in dat wat is'. Deze toestand kan bereikt worden door het kalmeren van de geest, door het werken met de energiekanalen in ons lichaam en door het mediteren op lichtvormen van boeddha's. De meest effectieve methode is de voortdurende identificatie met je boeddhanatuur en de ervaring altijd in een 'rein land' (een toestand voorafgaand aan verlichting) te verblijven. De methoden van het Diamantweg Boeddhisme zijn hierop gericht.

In het groeiproces naar bevrijding ontdek je eerst dat je lichaam, gedachten en gevoelens in een constante toestand van verandering en beweging zijn. Er is daarom geen basis voor een bestaand ego of 'zelf'. Je voelt je niet langer een doelwit en neemt niets persoonlijk. Als je denkt 'er is leed' in plaats van 'ik lijd', word je onkwetsbaar en vrij.

Verlichting is de ultieme stap. Het heldere licht van de geest straalt door alle ervaringen heen. Verleden, heden en toekomst, hier en daar; het zijn allemaal uitdrukkingen van de tijdloze rijkdom van de geest. In de toestand van verlichting drukt de geest onbevreesdheid, vreugde en medegevoel uit. Het is een staat waarin alles als moeiteloos en spontaan wordt ervaren.

Hieronder vind je een overzicht van de meditaties die worden aangeboden in onze meditatiecentra en -groepen:

Meditatie op de 16e Karmapa

De belangrijkste meditatie van het Diamantweg Boeddhisme van de Karma Kagyu linie. Dit is een methode om de natuur van de geest te realiseren door een directe identificatie met de leraar en alle verlichte kwaliteiten. Deze meditatie wordt in meer dan 650 Diamantwegcentra en -groepen als geleide meditatie aangeboden.

Meditatie op de Boeddha van Grenzeloos Licht

De meditatie op de rode Boeddha van het Grenzeloze Licht (Tib. Eupame) dient als voorbereidende oefening gedaan te worden voor het doen van de beoefening van Bewust Sterven (Tib. Phowa). Phowa betekent letterlijk 'bewustzijnsoverdracht' en is een onderdeel van de Zes Methoden van Naropa.

Korte toevlucht meditatie

Een meditatie als introductie op de Vier Basisoefeningen (Tib. Ngöndro). Boeddhistische toevlucht nemen is de ontmoeting met de eigen boeddhanatuur. Degene die toevlucht neemt, richt zich op waarden waar men werkelijk op kan vertrouwen. Men neemt toevlucht tot de drie 'Juwelen': tot de toestand van de Boeddha als het doel, tot de Dharma -Boeddha's leer- als de weg, en tot de Sangha, de vrienden en helpers op de weg. Op de Diamantweg neemt men bovendien toevlucht tot de drie 'Wortels': Lama, Yidam en Beschermer. Zij zijn de bronnen van zegen, inspiratie en bescherming op de weg.

De Vier Basisoefeningen

De Vier Basisoefeningen (Tib. Ngöndro) vormen de basis voor het herkennen van de geest: de toestand van Mahamudra. De oefeningen worden na elkaar gedaan en omvatten per oefening een herhaling van 111.111 mantra's of specifieke wensen.

De eerste oefening is Toevlucht nemen en de Verlichte Instelling ontwikkelen. Hierbij worden fysieke oefeningen gedaan en dient de meditatie als lichamelijke reiniging en tot het verminderen van trots.

Meditatie op Diamantgeest is de tweede oefening. De meditatie op de boeddha van de reiniging houdt in dat men alle onhandige, negatieve handelingen en houdingen erkent en erop is gericht de gewoontepatronen waaruit ze ontstaan definitief te verwijderen.

De derde beoefening is Mandala-schenkingen. Een mandala is een complex symbool voor alle energieën, aspecten en manifestaties van een bepaalde belichaming van verlichting. De meditatie is erop gericht om positieve indrukken op te doen.

De laatste van de Vier Basisoefeningen is de Meditatie op de Lama. Een meditatie waarin, door visualisatie en herhaling, de mediterende de zegen van de lama en de linie ontvangt.

Lama Ole Nydahl: The Source Of Happiness